måndag, mars 19, 2007

Cocteau Twins

Det finns artister som jag alltid återvänder till. Kate Bush, The Smiths, American Analog Set. Och Cocteau Twins. Bland dessa artister så återfinns nog hälften av all musik som jag konsumerat under de senaste decennierna. Det är litet förbryllande eftersom ingen av dessa artister har vält omkull mig på det där sättet som Palace Brother första skiva gjorde. Eller Portishead eller Paris eller Pixies tidigare. Men man kan liksom alltid återvända till Kate Bushs Hounds of Love eller The Queen is Dead och känna sig litet hemma och trygg.

Här är en playlist med Cocteau Twins-låtar. Urvalet som vanligt delvis styrt av Imeems utbud. Egentligen slutade jag lyssna på Cocteaus runt Heaven or Las Vegas-tiden, men här finns även en del från senare skivor som jag kan tycka blev litet för mycket lättsynthpop och litet för litet kajal och gällhet.

Inga kommentarer: