torsdag, mars 29, 2007

The Dark World of Danzig

Jag minns så väl när Nick Cave var gäst-vj i 120 Mts på MTV och spelade Danzig Killer Wolf och rundade av videon med orden "a dark and powerful song from Danzig". Det var världarna som jag aldrig trodde skulle mötas, mitt metal/punk-jag och mitt indie-jag förenades den kvällen i skön symbios och har aldrig därefter skilts åt. Kill Em All och In on the Killtaker samsas numer i harmoni med The Boy With the Arab Strap.

I praktiken lyssnar jag aldrig på metal längre. Utom Andrew WK, om han nu är metal. Det är helt enkelt för dumt. Beavis and Butthead gjorde alla Saxon-spelningar omöjliga. Men genom Pitchfork så påmindes jag om Danzigs storhet. Först här nedan är ett helt fantastiskt videoklipp där Danzig visar upp böcker i sin boksamling, böcker om varulvar (alla historier är sanna), om nazismens ockulta rötter och berättelser om Jesus karriär som mördare. You betcha: Dark metal at its literary finest. Och Danzig är som vanligt i sin beefcake-outfit: Barbröstad och med s/m-läder runt halsen och ollonet. Dark and Powerful Stuff.

Därunder följer några grymma videor: Mother, Her Black Wings, Am I Demon (känns ganska långt från Misfits...) och I'm the One. Plus, förstås, Killer Wolf.






Inga kommentarer: