måndag, april 30, 2007

The Tarantula Waltz på Berns


The Tarantula Waltz är ett svenskt americana-band i den strävare skolan som agerar förband till inga mindre än Great Lake Swimmers på Berns, den 12 maj. Det är klubben The Last Waltz som organiserar och redan nu på fredag har samma klubb ett annat jävligt spännande evenemang, nämligen Jesse Sykes. Du är ursäktad för att inte har hört talas om det för det är inte så lätt att höra talas om det. Faktum är att det var via Great Lake Swimmers egen hemsida som jag upptäckte att det fanns en ny americana-klubb i Stockholm, något som det inte finns ett andetag om på Berns hemsida.

Men nu skall jag inte gnälla om det. I stället vill jag berätta att The Tarantula Waltz spelar fin americana av klassiskt slag. Längst upp bland bandets vänner på MySpace-sidan återfinns storheter som Daniel Jurado, Townes van Zandt, Jason Molina och Woven Hand och det ger vissa indikationer även på hur TTW låter. Rent sångmässigt finns det likheter med Kjellvander. Hur som helst är det bra.

Mest roligt är i alla fall initiativet till The Last Waltz. Tidigare har americana-Stockholm för mig varit helt synonymt med stadens country-bastion Springfield, men nu finns det en ny - eller i alla fall en till - sheriff i stan, dessutom med en budget som tillåter utländska gäster. Jag är redan nu beredd att nominera till Nöjesguidens Stockholmspris.

The Tarantula Waltz (MySpace)

Inga kommentarer: