fredag, februari 17, 2006

El Ten Eleven: El Ten Eleven


Det är svårt att kategorisera El Ten Eleven. Jag kan börja i den enkla ändan. El Ten Eleven består av två musiker. Den ena spelar bas och den andra trummor. Därtill läggs en del programmerade ljud, men inte så mycket egentligen. Låtarna är dessutom instrumentala.

Med de här beståndsdelarna känns det naturligt att placera El Ten Eleven i postrock-facket. Och det är kanske något slags postrock. I alla fall ibland. På hemsidan säger bandet att de gillar Tortoise, vilket väl var mer av ett statement tidigare än vad det är nu men det säger ändå något om vilken del av universum bandet tillhör. Men El Ten Eleven spelar även i andra ligor. Själv hör jag ganska mycket Pinback i El Ten Eleven. Det är en fin komplimang från mig, att låta som Pinback. Eller, varför inte, med en hopplös jämförelse överlastad med alternativa band: Det låter som Pinback som spelar Sigur Ros producerat av G!YBE. Okej, så det var krystat. Men jag är beredd att backa upp jämförelsen. Hela vägen in i förstärkaren. Om inte annat med några länkar. (1 (mp3), 2 (quicktime-video, stor), 3 (quicktime-video, stor)).

I morgon spelar El Ten Eleven på The Make Out Room i San Fransisco. Det låter paradisiskt. En matinéspelning (!) med melodisk monotoni, happy hour-öl från ett mikrobryggeri innanför disken, hemväg med varma kvällsvindar, i världens bästa stad. Vi ses väl där? Jag står längst fram med mina skinniga nävar sträckta som antenner mot himlen.

El Ten Eleven: El Ten Eleven kan köpas från skivbolaget Bar None.

Inga kommentarer: