lördag, januari 27, 2007

Depeche Mode: See You

Moderna tappningar av Depeche Mode fyller mig med en blandning av tristess, avsmak och ledsamhet. Tristessen kommer sig av den tråkiga stadiumrocken, avsmaken av den oblyga kommersialiseringen av ett band som tidigare skrivit "everything counts in large amounts" och ledsamhet över att ett band som utmanade sexuella konventioner och skrev lysande synthpoppärlor transformerades till en blandning av New Kids on the Block och Kent.

Men en gång i tiden var Depeche Mode fantastiska. Singelskivan 1981-1985 var en av de första skivor jag köpte för egna pengar och trion Black Celebration, Music for the Masses och Violator var ikoner i min samling.Fortfarande ser jag på de gamla Depeche-singlarna som milstolpar, och det är lätt att glömma hur bra pop bandet en gång gjorde när de följt upp med så mycket skit. Om Beach Boys följt upp Pet Sounds med rockopera-skivor så hade nog till och med Wouldn't It Be Nice (som nog är historiens bästa poplåt) blivit nedvärderad.

Jag skriver mest om ny musik här men tänkte ägna några postningar till att reminiss. Här är See You. En Helt Fantastisk Poplåt.

Inga kommentarer: