onsdag, januari 17, 2007

Videor med Sigur Ros

Igår när jag lyssnade på Sigur Ros i hörlurar kom jag på att det inte finns något annat band vars musik jag lika intimt förknippar med videor. För mig är det omöjligt att höra Svefn-G-Englar utan att videon spelas upp i min inre teve. Samma sak med Loftarasa.

Sigur Ros videor är en egen konstgenre, separerade från, men sammnbundna med musiken. Här är en (fult sammanlagd) lista med några av deras bästa videor. Du har förmodligen sett de alla men det var nog ett tag sen. Ta en halvtimme ledigt och låt den isländska postapokalyptiska tragiken skölja över dig. Och klaga inte på mig om du sen sitter och gråter hulkande över barndomens förlorade oskuld.

Vi drar vel til loftarasa


Glósóli


Svefn-G-Englar


untitled #1 (vaka) (Min favorit.)


Vidra-Medium


Hoppipolla

2 kommentarer:

BK Templet sa...

Ja vad ska man säga, Arty-farty - likväl estetisk perfektion. Vissa av dem är faktiskt otroligt fina!

Biff sa...

Jävligt trevlig (och bra) blogg, Mårten! Niklas och Bunny Rabbits ledde mig hit. Du åker rakt in på min favoritlista på min blogg.