fredag, januari 19, 2007

Lupe & Dilla

Jävlar vad jag underskattade Lupe Fiasco förra året, även om jag redan då gillade den. Jag har nog aldrig hört en rappare med sådan fingertoppskänsla i sin samtidssyn, med sådant hjärta i sina rim, med sådant sunt förnuft i sin inställning. Och en mjuk flow som bara kan jämföras med mästarna, Q-tip och Guru. Ett andetag frisk luft i en hiphopkultur vars peniscentrerade våldsglamourisering gör mig illamående ibland. Och jag hade inte ens hajjat exakt hur cool skateboard-tonårskärleksnovellen Kick, Push var förrän jag låtit den gå flera gånger till i mina nya hörlurar (med aktiv brusreducering, sweeeet!). Videon nedan. Sug in. Håll andan. Släpp ut.



Och på underskattnings-temat: Även J.Dilla. I alla fall denna denna underbara video.

Inga kommentarer: